“שף בשטח“?
להלן ראשי התיבות וביאורן:
- ש – שבו להכין רשימה של תכונות
- פ – פירוט מקסימלי בעת פירסום מודעה, למניעת פניות לא רלוונטיות
- ב – בן משפחה נוסף, רצוי שיהיה בעת הראיון
- ש – שאלות פתוחות הן הדרך להוציא כמה שיותר אינפורמציה מהמטפלת
- ט – טבלת ממליצים, לפי הפרטים שסיפקה המטפלת, גשו עם זה לבדיקה עצמה
- ח – חוזה מטפלת-משפחה, אפשרי ואף מקובל לחתום.
מיהי מטפלת טובה?
- האם מטפלת טובה היא זאת שצברה 25 שנות וותק במקצוע?
- האם מטפלת טובה היא זאת שיש לה גישה טובה לילדים?
- האם מטפלת טובה חייבת להיות אמא בעצמה כדי לטפל בילדים?
- האם מטפלת טובה צריכה להיות בעלת הכשרה אקדמאית של גננת?
התשובה לשאלה – מהי מטפלת טובה משתנה בין משפחה למשפחה. משפחה אחת תגדיר מטפלת טובה כזאת שיש לה הרבה שנות ניסיון כמטפלת אצל משפחות, משפחה אחרת תגדיר שמטפלת טובה היא דווקא בחורה צעירה עם אנרגיות וחיוניות, כדי שתוכל להתרוצץ בגינה.
טיפים לעזרתכם
שבו עם עצמכם וחישבו – מה אתם מחפשים במטפלת, איזה מטפלת היא האידיאלית בעיניכם. עשו רשימה של תכונות אופי ואפילו עדיפות למראה חיצוני, גיל, אזור מגורים, מצב משפחתי ועוד.
אחרי שאתם יודעים בדיוק מה אתם מחפשים צאו למשימה עצמה- איפה מחפשים ומוצאים מטפלת טובה?
פה לאוזן – הדרך הראשונה והמקובלת ביותר- פה לאוזן, שאלו חברים וקולגות בעבודה, הפיצו את הידיעה כי אתם מחפשים מטפלת גם בטיפות חלב ואפילו במכולת השכונתית, השיטה עובדת במיוחד בשכונות ותיקות יותר או לחילופין בשכונות מאוד צעירות (מטפלות רוצות שמטפלות אחרות יעבדו באותו אזור לצורך חברה ועניין).
פרסום מודעה – הדרך השנייה לחפש מטפלת היא כמובן דרך מודעה בעיתון, אלא שכאן יש אליה וקוץ בה משום שחיפוש כזה מזמין לרוב כמה עשרות פניות טלפוניות של מטפלות, שרובן לא יתאימו לפרופיל האישיותיי שהגדרתם מראש.
לצורך מניעת כמה שיותר פניות שאינן רלוונטיות, פרסמו מודעה עניינית ואינפורמטיבית ככל שניתן, לדוגמא: “לטיפול בתינוק בן שנה דרושה מטפלת בעלת ניסיון בעבודה אצל משפחות,+ רכב, לטווח של שנה לפחות, למשרה מלאה בת 9 שעות”.
סוכנות מטפלות – תוכל לספק לכם מיונים אובייקטיביים של מטפלות שונות, דרך המיון משתנה בין סוכנות לסוכנות כמו גם תעריף השרות.
האינטרנט – בעולמנו הממוחשב ישנן מטפלות רבות שמפרסמות עצמן באתרים שונים ברחבי האינטרנט וניתן למצוא מאגר גדול באתרים העוסקים בילדים ופעוטות, כמו גם בלוחות מודעות ממוחשבים באתרים של גני ילדים והורות. פורומים באינטרנט כמו “פורום הורים לתינוקות” או “פורום מטפלות” מספקים מקום להורים להחליף דעות על מטפלות שונות, לפעמים מטפלות מפרסמות את עצמן גם שם, או הורים שמפרסמים מודעה בשם המטפלת שלהם שמסיימת לעבוד עבורם, השיטה טובה, זולה ונגישה לכל.
כיצד מראיינים מטפלת
כלל המפתח הוא להתכונן לראיון: לפני הראיון הכינו רשימה מסודרת של שאלות שברצונכם לבדוק עם המטפלת, עליכם להתכונן ולדעת מהן זכויות המטפלת לפי החוק (ניתן לגלוש לאתר של ביטוח לאומי ומועצת הפועלים ולקבל מידע אמין ורב בנושא).
עם החומר הנ”ל מולנו יש לגשת למלאכת הראיון
- דאגו לבן משפחה או חבר קרוב שיהיה עמכם בעת הראיון, כך שכשאתם מתמקדים בתשובת המטפלת בן המשפחה הנוסף יוכל לבחון את תנועות הגוף של המטפלת ודברים נוספים. בתחילת הראיון הציגו את עצמכם ואת בני המשפחה/ חברים נוספים הנמצאים אתכם בסיטואציית הראיון בלי להציג את הדרישות שלכם ממנה בשלב זה.
- הקפידו לשאול שאלות פתוחות ככל שניתן: ספרי על עצמך, מדוע את עוסקת בטיפול בילדים? עם איזה גילאים את עבדת בשנים האחרונות? מה חשוב לך בעבודה? איך נראה סדר יום טיפוסי שלך עם הילד בו את מטפלת? ועוד ועוד. המטרה בשלב הזה היא לקבל כמה שיותר אינפורמציה על האדם החדש שעומד מולכם.
- כמו כן רשמו את כל הפרטים, כולל שם הילד בו טיפלה המטפלת, פרטים אלו יסייעו לכם מאוחר יותר בבדיקת ההמלצות.
סיימתם לשמוע, עכשיו תורכם להשמיע
מה הדרישות שלכם ממנה, איך אתם רואים את התפקיד שלה ביומיום. שימו לב לתגובות האינסטנקטיביות שלה- אם מקבלת, מעירה, מעקמת פרצוף, מסכימה אתכם וכו’.
עכשיו ששמעתם מה יש לה להגיד על הבקשות שלכם ויודעים מה היא מביאה איתה לתפקיד לפי דבריה, גשו לבדוק המלצות, לא לפני שתקבעו עימה לוחות זמנים לחזרה לתשובה – ההגינות מחייבת!
באדיבות לימור גבע, מנהלת “קידס”- חברה לאיתור ומיון מטפלות לגיל הרך. מחברת הספר “מטפלות